A legszomorúbb, hogy szinte minden esetben a legelső hozzászóló azonnal ráborítja a hideg vizet a kérdezőre, és elmagyarázza, miért nem működik az, amit a szerencsétlen érdeklődő felvázolt.
Ezen felbuzdulva szeretnénk segíteni.
Habár a címben veszélyekről esik szó, a cikk végén felfedjük azokat az eseteket, amikor mégis szinte kötelező bérelhető megoldást választani, és első körben elvetni az egyedi fejlesztés lehetőségét.
NEM OLYAN EGYSZERŰ A GYORS KEZDÉS, MINT AMILYENNEK ELSŐRE TŰNHET
A webáruház bérlést szolgáltató cégek nyilvánvalóan igyekeznek felhasználóbarát felületet kialakítani a rendszeren belül, hogy webszerkesztői tudás nélkül is könnyedén elboldogulj. Az is igaz, hogy magát a webshopot gyorsan létre tudod hozni. Már, ami a weben való láthatóságát illeti.
Viszont a folyamat itt messze nem ér véget.
Órákat tölthetsz el a rendszer megismerésével, napokig alakíthatod a kinézetet, plusz neked kell(ene) befűznöd a marketingmérések szempontjából kritikus mérőkódokat, összekötni a webáruházat a számlázó rendszerrel, vagy épp az online fizetési szolgáltatóval szenvedni néhány napot, hogy minden álomszerűen működjön (ha nem értesz hozzá, akár heteket tölthetsz el ezzel), és ott van még a szállító partnerek, átvevőpontok (Foxpost, GLS, Posta) integrációja is.
Meg kell tanulnod
· a termékfeltöltést,
· a képméretezést,
· a funkciók pontos használatát,
· vagy épp a SEO beállításokat.
Tesztelned kell, hogyan mennek ki a vásárlói email-ek, hogy hol és hogyan tudod megváltoztatni a szövegezésüket, és emellett értelemszerűen össze kell tudnod állítani magát a webshop oldalstruktúráját is.
Ha másra bízod ezeket a feladatokat, neki egyrészt valószínűleg fizetned kell, másészt legalább az alkalmazottadnak/alkalmazottaknak meg kell majd taníttatnod a rendszer használatát. Ez további idő és pénz.
MINIMÁLIS ESÉLYED LESZ AZ EGYEDISÉGRE
A bérelt webáruházakat úgynevezett multishoppos rendszerben futtatják. Ennek egyik hátránya, hogy adott sablonokból választhatnak a bérlők. Azt tudják valamelyest átalakítani az igényükre. Ha egyedibb megoldást szeretne egy webshop tulajdonos, akkor mélyebben bele kell nyúlni a rendszerbe, ami időt és többletköltséget jelent, és még az sem biztos, hogy a kötött rendszerstruktúra miatt megvalósítható a kérése.
Ezt a költséget logikus módon rád terhelik, amennyiben bármilyen módon is szeretnél kitűnni a többi webshop közül, ami egyébként elemi érdeked lenne, ha komolyan gondolod az online értékesítést.
Fizikai bolt példájával élve; feltűnő a különbség, ha mondjuk a Hervis-be vagy a Sportfactory egyik üzletébe térsz be, még ha a termékek hasonlóak is. Ha webshopos példát akarunk hozni, akkor kiszúrja a szemünket az eltérés a Bookline és a Líra webáruházának kinézete között.
EGYEDÜL A BEÉPÍTETT FUNKCIÓKRA TÁMASZKODHATSZ
Hazugság lenne azt állítani, hogy a legtöbb bérelt webshop nyújtotta alapfunkcióval lehetetlenség az online értékesítés. Viszont, ha fejlődni szeretnél, magasabb csomagra kell előfizetned, ami rendszeres többletköltséget jelent.
Illetve, ha növelnéd az értékesítendő termékeid számát, akkor is előbb-utóbb áremeléssel kell számolnod.
Amennyiben egyedi elképzeléseidet valósítanád meg, akkor két lehetséges verzióba fogsz belefutni. Az egyik, hogy mélyen zsebbe kell nyúlnod, a másik, hogy sajnos nem tudják lefejleszteni a kérésedet. Ennek pont a fentebb említett multishoppos rendszer az oka. A közös kódrendszer miatt ugyanis vagy drasztikusan megnöveli a fejlesztési időt, hogy az adott egyedi funkciót csak a te webáruházad tudja, ne pedig az összes, amelyik a rendszerhez van kötve, vagy eleve kizárja a megvalósítás lehetőségét.
NINCS A KEZEDBEN AZ IRÁNYÍTÁS
Gürcölsz éveken keresztül a vásárlókért, aztán a megrendelések, vevőadatok, a hírlevél feliratkozók egytől-egyig a bérelt webshop rendszerében tárolódnak. Ez mindenképp kockázatosabb annál, mintha a saját szervereden, a saját webshopod adatai között tudhatnád ezeket az érzékeny, és a vevőid megismerésében életbevágó információkat.
Ha túllépsz a bérelt webáruház zárt rendszerén, és költözésre adod a fejed, kiborulsz, mire mindent helyreállítasz.
Azalatt pedig ki tudja mekkora profittól esel el? Arra pedig végképp ne számíts, hogy tegyük fel két konkurens webáruház bérlést szolgáltató cég összedolgozik neked, hogy minél könnyebben menjen a költözés.
Bár ez szerencsére ritkán fordul elő, magát a bérelhető webáruházat szolgáltató cég is tönkre mehet, és vele együtt sajnos te is a süllyesztőben végezheted. De ha nem gondolkodunk ennyire drasztikusan, attól még az évenkénti előfizetési díjáremelés simán előfordulhat, amivel esetleg olyan új funkciók bevezetését finanszírozzák, amelyekre neked semmi szükséged.
LÁBON LÖVÖD A MOTIVÁCIÓDAT ÉS A VEVŐSZERZÉSEDET
Van az olcsóságnak egy félrevezető pszichológiája. Bármi, amit potom pénzért vagy ajándékba kapunk, azt kevésbé becsüljük meg.
Így lehet ez például egy ingyenes tanfolyammal. Az elején még dübörög bennünk a lelkesedés, de az első akadályoknál hamarabb föladjuk, mintha megszámlálható pénzt költöttünk volna rá. Akkor arcpirítóbb érzés kimagyarázni, miért nem jutunk a végére.
És itt is ez a kulcs.
A bérlés üzleti szempontból alacsonynak mondható havidíja a motivációt is lecsökkentheti, hogy újabb és újabb vevőket szerezz. A néhány tízezer forintot még gyenge marketing esetén is ki kell termelned profitban, ami elsőre jól hangzik, viszont megelégedetté tehet, hiszen látszólag nem vagy mínuszban, sőt, talán némi pluszt könyvelhetsz el.
Azonban ennek következményeként elkalandozhat a figyelmed olyan területek felé, amelyek nem a cégépítésre vagy a vevőszerzésre összpontosítanak, ezzel pedig hosszútávon lábon lövöd a profitmaximalizálásod.
ÁLOMKÉPBE RINGATOD MAGAD
Bármennyire kényelmes azt képzelni, hogy kicsi befektetésből halom pénzt kereshetsz, ez sajnos tévhit. Tudjuk, meséltek neked már olyan emberről, aki ismert valakit, akinek gyerekkori barátjának féltestvére megcsinálta, de ne higgy el minden legendát.
A könyörtelen igazság, hogy csak szabad szemmel jól látható befektetéssel lehet hátra dőlésre elegendő profitot termelni. Az pedig nem fog kijönni egy egyszerű, bérelt webshop elenyésző befektetéséből.
Ahhoz, hogy markáns szereplője lehess az e-kereskedelemnek, a marketingköltést is beleszámolva, legalább egy Kft alapításhoz szükséges alaptőkével rendelkezned kell. Ezt az összeget azonban nem szükséges egyedül neked előteremtened. Egy részét megfinanszírozhatod például vállalkozói hitelből.
HOGY NE CSAK AZ ÁRNYOLDALAKRÓL ESSÉK SZÓ
Beszéljünk arról is, amikor valóban a bérelhető webáruház lehet az üdvözítő megoldás, és nem érdemes egyedi fejlesztésben gondolkodni. A mi tapasztalatunk szerint az alábbi esetekben igaz ez:
· Ha kevesebb, mint 100 terméked van
· Ha első körben letesztelnéd, piacképes -e egyáltalán a terméked
· Ha kifejezetten kicsiben gondolkodsz, és nem is tervezed a növekedést
Minden más esetben jobban jársz, ha bevállalod az egyedi webáruház fejlesztését, és nem húzod az idődet bérelhető megoldásokkal.
Segíthetünk neked is elkészíteni a piacod legszuperebb webáruházát?